Column Ilse De ziel van Amed: traditionele zoutproductie

De ziel van Amed: traditionele zoutproductie

door Ilse de Groot

Het meest oostelijke puntje van Bali, waar onder andere Amed ligt, beschikt over prachtige duikmogelijkheden. Maar van oorsprong staat deze omgeving bekend om haar traditionele zoutwinning uit zeewater. 

Vroeger voorzagen de lokale mensen hun families op die manier in het levensonderhoud. Tegenwoordig vindt dit proces alleen nog plaats in een aantal kleine gemeenschappen rond Amed en Tejakula. De stukken land waarop de zogenaamde zoutfarms zich bevonden worden namelijk opgekocht en bebouwd met bungalows voor toeristen. Want ook naar het Noordoosten van Bali weten bezoekers tegenwoordig goed hun weg te vinden.

Dit heeft als gevolg dat er nog maar een aantal traditionele zoutfarms in Bali zijn. Gedurende vijf dagen verbleven wij bij een van deze traditionele zoutfarms. De eigenaar van de Salt Farm Villa’s in Tejakula liet ons het zoutproces van dichtbij zien, en legde uit hoe het zoute water omgezet wordt in ongeraffineerd zout, zonder de toevoeging van jodium. Het produceren van zout op deze traditionele manier is zwaar en tijdrovend werk. Het gehele proces van zeewater tot verpakt zout duurt maar liefst 10 dagen en is verdeeld over totaal 13 verschillende stappen.

  • Stap 1: De werknemers dragen in de ochtend met traditionele jukken het zeewater naar de voorbereide zoutvelden en gieten het zeewater daar in.
  • Stap 2: Vervolgens wordt de grond glad gemaakt zodat deze gelijkmatig kan drogen. Dit verdampingsproces duurt 3 dagen.
  • Stap 3: Na drie dagen wordt de gedroogde zoute grond geharkt zodat deze verpulvert.
  • Stap 4: Vervolgens wordt de gedroogde, verpulverde grond verplaatst naar een filterkegel gemaakt van bamboe.
  • Stap 5: De grond wordt aangestampt in de bamboe kegels, waardoor deze egaal hard wordt. 
  • Stap 6: Meer zeewater wordt over de grond in de kegel gegoten.

  • Stap 7: Binnen een nacht sijpelt het zeewater via de grond door de kegel.
  • Stap 8: Het gefilterde zoute water wordt opgevangen in de stam van uitgeholde kokosbomen. 
  • Stap 9: Deze uitgeholde stammen liggen vervolgens twee tot drie dagen te drogen in de zon.
  • Stap 10: Nadat het water volledig is verdampt in de stam, schrapen de werknemers het zout wat overblijft in speciale manden.
  • Stap 11: Vervolgens wordt het zout naar speciale kassen gebracht waar het verder droogt.

  • Stap 12: De laatste stap voordat het zout verpakt wordt is het schoonmaken ervan. Vrouwen halen met een pincet kleine onzuiverheden uit het zout zoals haartjes van de uitgeholde kokosstam. 

  • Stap 13: Het schoongemaakte zout wordt verpakt en is klaar voor de verkoop!

Dit eindproduct is van zeer hoge kwaliteit, omdat het een onbewerkt product is. Er wordt geen jodium toegevoegd en de smaak van het zout is daardoor heel puur. Dit product is daarom veel gezonder dan het bewerkte zout wat in de supermarkt te vinden is. Naast het gebruik voor de bereiding van voedsel, wordt het zout ook als badzout verkocht. 

Een zoutfarm produceert gemiddeld 1.000 kilogram per maand. De gemiddelde verkoopprijs per kilo is €0,15. Dat maakt een totale maandelijkse omzet van €150, trek daar nog de huur van het land en arbeidsuren vanaf, en er blijft net voldoende over voor een familie om van te leven… Het is daarom heel gebruikelijk dat families verschillende ‘side jobs’ hebben om te kunnen overleven.

Als je Amed of Tejakula bezoekt, beperk je dan niet alleen tot het duiken, de Lempuyang-tempel en de watervallen die in het noorden te bezichtigen zijn. Juist dit stukje cultuur is enorm interessant om van dichtbij te zien, en met de aankoop van een zakje zout steun je de lokale bevolking ook nog eens! 

Gedurende ons verblijf in Tejakula bij de Salt Farm Villa’s hebben we onderstaande beelden geschoten en verwerkt tot deze korte documentaire zodat duidelijk te zien is hoe het zoutproces in zijn werk gaat. 

Over Ilse

Na 28 jaar levenservaring in Nederland ging in augustus 2018 ging het roer volledig om. Samen met mijn vriend vertrokken we voor onbepaalde tijd met een one way ticket naar Azië. Na ruim een jaar voorbereiding waarin we onze blog Digital Travel Business en Content Creation onderneming hebben opgezet, verkocht ik samen met mijn vriend ons huis en hadden we in de voorgaande maanden al enorm geminimaliseerd in spullen. Bali was de eerste bestemming waar we twee maanden doorheen hebben gereisd. Mijn grootste passies zijn fitness en content creatie in de breedste zin van het woord. 

Het gezamenlijke doel van mijn vriend en mij is mooie content maken, verhalen vertellen door middel van de foto’s en video’s die we delen op ons Youtubekanaal Digital Travel Videos. Verder groeien als persoon en ondernemer en een vrij en locatie onafhankelijk leven leiden. Daarmee willen we andere mensen inspireren om hun mooiste leven te leiden en onze kennis met betrekking tot content creatie overdragen. We staan pas aan het begin van deze mooie reis en werken, naast het reizen, hard om onze persoonlijke en zakelijke doelen te behalen.

Specialisten Indonesië

Meer Indonesie.nl

Sponsors